Svensk helg i USA

Det har varit en väldigt "svensk helg". Jag o E representerade Sverige och Konsulatet på julmarknaden och fick besvara amerikanarnas frågor:
-Reeeeeeeeeeeeally, Astrid Lindgren can NOT be swedish??? U must be wrong!!
- But why do u have a book about Alfred Nobel, an american???

Samma kvinna som sa detta frågade även Erik och mig vart hennes vännina kundes tro komma ifrån(hon såg väldigt östeuropeisk ut) men för att typ ge henne en komplimang sa jag ITALIEN kanske?
- God No, look at her, dark hair and dark eyes, do italian women look like that, please, come on!
Jag SA- that's what italian most often look like...
- OH REALLY?? Well she is not from Italy.. She is from Chech Republic... and I'm dutch. I always know where people come from.. Swedes have blond hair and blue eyes...wait, u have brown eyes, well ur not really Swedish are u?



Idag ordnade handelskammaren jullunch och alla kammarens medlemmar dök upp....med sina asiatiska fruar... Now...what is up with that? Var det ett krav när man flyttade hit till San Diego och skaffade sig en fru? Även fem andra svenska män som var där hade asiatiska fruar...Mysko.



Roligt att se dock är hur alla dessa amerikanare som gift sig med svenska män och kvinnor har tagit ett stort intrese i den svenska kulturen och dess språk och traditioner. Jag tänkte igenom på de fransmän/amerikanare/engelsmän jag dejtat och hur det helt enkelt skitit i min kultur och bakgrund. Tråkigt. Ännu ett krav jag kommer ha på framtida killar: Be interested a little or leave=) Jag har ju ätit dumplings(african-american style) elfenbenskustmat(fransman), lärt mig lite creole(afrikan), druckit te(engelsmannen),deltagit vid senegalesisk afton(afrikan) osv...givetvis för att det intresserar mig men också för den andres skull. Muppar allihopa.

En vecka och en dag kvar på jobbet på Konsulatet, ska skriva färdigt min artikel, söka jobb och göra klart för den nya praktikanten. Sen blir det resa av det!

Ciao

Kommentarer
Postat av: Emelie

HAHA. gubbsjuka är vad dom är. I tell u. Va kul att det gick bra. Hejja hejja

2008-12-08 @ 07:45:40
URL: http://browni.blogg.se/
Postat av: Johanna

EN vecka kvar! Oj va fort det gått! Se till att insupa bara det gottaste den sista veckan :) Kram

2008-12-08 @ 08:48:10
URL: http://jnews.blogg.se/
Postat av: Jenny

HAHAHA älskar hur du skrivit "hon såg östeuropeisk ut MEN för att ge henne en komplimang gissade jag italien" Schyrre! Fördomar?? nej nej...;)

2008-12-08 @ 12:35:41
Postat av: Sanna

JAG VET fördomar IM BAD BAD BAD!!!=)Men italienskorna e ju vackra eller?=)

2008-12-08 @ 19:08:55
Postat av: Jenny

Det kan de väl vara, men det roliga är mer att du säger att östeuroper inte kan det hahahaha

2008-12-08 @ 19:32:00
Postat av: Jenny

Just nu är det ditt favorit vänner avsnitt!! PIVOT!! :)

2008-12-08 @ 19:35:58
Postat av: SANNA

PIVOT!!!!!!!!! SHUT UP SHUT UP SHUT UP!!!!! Hahaha LOVES IT!



Jag vet men är det inte så lite ändå med öst-europer=) hahahahahahahaha eller kanske inte=)

2008-12-08 @ 20:49:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0