Obama (again)

Som svensk och vit är det faktiskt inte så lätt att förstå vad det egentligen betyder för den african-american befolkningen att Barack Obama faktiskt vann och är den första svarta presidenten. Efter att ha pratat med en nära vän som är just african-american började jag ta in lite mer vad det egentligen betyder. Humöret var på topp och han skojade om att nu ska vita huset målas svart, det blir barbeques på baksidan och nu tar vi över. Men sen bakom allt skojande så fanns det ändå en känsla av han kände sig mer delaktig i landet, mer accepterad och att de nu börjar närma sig samma nivå som den vita befolkningen i USA. Det var inte så länge sedan Rosa Parks vägrade resa sig och startade den kamp som än idag utkämpats av the african-american people. DN har en artikel här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3166&a=848329 om hur de egentligen inte varit alls länge som de svarta hade samma rättigheter som resten av folket i USA. Jag kan ärligt som svensk och som den person jag är säga att jag aldrig sett skillnad på hudfärg. Aldrig tänkt en tanke att du är sämre än mig för att du är av en annan etnicitet eller hudfärg och därför kan jag inte förstå folk boendes i Kentucky och Louisiana som visar ett sådant hat mot de svarta. Just mycket för att jag är svensk och aldrig upplevt slaveri och allt som kommer till med det förflutna. Men det sorgliga är helt enkelt "They just don´t know better". Om man ser på hur det röstats i valet så har nästan alla kuststater, både på väst och öst röstat för Obama medan de inskränkta staterna i mitten av landet där folket aldrig varit längre än närliggande stad, aldrig fått uppleva något annat än de vita Amerika. Aldrig umgåtts eller ens varit i samma lokal som en non-white person, De vet inget om resten av världen. Kelli Pickler, american Idol-tävlande, just från en av sydstaterna ställde upp i ett frågeprogram och sa: FRANCE? IS THAT A COUNTRY OR THE CAPITAL OF EUROPE? Hon kan givetvis inte representera alla i sydstaterna MEN det ger en bild av hur vissa amerikaner ser på resten av världen. Ignoranta, inskränkta och obildade. Kanske kan de nu med en ny president, en african american president komma ifrån detta, åtminstone lite så att HELA USA kan ändra sina tankar om hudfärg. Det kommer ta tid men kanske kan det ske.

Jag blev så glad för hans glädje, jag tror verkligen detta är ett historiskt val som kanske kanske kan ändra världen, åtminstone ta den i rätt riktning.

Over and out

S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0