Trippel?

Som den sanna patrioten man är när tävlingar runt om i världen pågår så hade jag hoppats på en  trippel iår. (Ett guld i fotbolls VM vågar jag inte riktigt hoppas på.) Vi kammade hem OS-guldet för ett tag sedan och tog oss idag till VM-final i hockeyn. Så när slutsignalen gick och den svenska fanan höjdes samtidigt som du gamla du fria skrålade i högtalarna började jag rikta in mig på eurovision song contest och Carolas eventuella vinst. Men tji fick jag och resten av svenska folket. Istället för att den vackra sjönsjungande Carola fick se sig som segrare så var det dem finska lejonen..förlåt monstren som stod som segrare runt tolvsnåret och ett Europa var chockat.
Till och med ålänningen bredvid mig i soffan satt förstummad. Vad hände med sångtävlingen? Är det inte musiken som ska vara viktigast? När gick det över från en musik tävling till vem eller vad som kan vara mest chockerande vinner??
Låten var i sig inte dålig, den har potential. Men sångmässigt skulle Ukraina, Grekland och såklart Sverige haft fler tolvor än finnarna.
Var det kanske rent av proteströstning? Men protest mot vad?

 Det har på senaste tid ochså blivit en tävling om vem som kan bära kortast kjol, den djupaste urringningen eller mest botox(ja det kvinnan i rött som hade vunnit då). Kanske var det i och med den finska segern dags att sätta stopp för detta utseendefixerande.

Tävlingen har blivit ett penga jippo, med så många "förtävlingar", att alla länder ska sjunga på engelska. Eurovision är inte längre vad den än gång var. När Carola stod som vinnare med "Fångad av en stormvind", då var det på riktigt. DÅ var det verkligen rätt låt vann!
Kanske vi ska göra som OS och lägga den vart fjärde år, ha en ordentlig jury istället för en jury av folket. För denna jury som nu "rular" så är det vi-röstar-på-våra-närmaste-grannar-och våra-vänner-i-Europa-ingen-annan. Nej tråkigt har det blivit, ingen spänning utan du är redan trött på allt vad eurovision är efter tretton deltävlingar.

Har det inte förändrats tills nästa år då vi ska kämpa om gunsten i Finland så kommer i alla fall inte jag titta.
Godnatt Sverige-nu jävlar tar vi VM-guld istället, där är ju inte finnarna med längre iaf;)

Ciao!

Kommentarer
Postat av: junitjej

Jag håller med dig!

2006-05-21 @ 00:53:37
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: jossan

det måste va en protest mot att skiten ens finns! och du.. man är inte trött efter 13 tävlingar.. man har tröttnat efter en halv..:P men nu måste vi vinna ikväll!! ojoj va ja ska heja!

2006-05-21 @ 08:56:06
URL: http://jozze.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0