Thoughts..

Det är inte alltid lätt att komma till ett nytt land.  Vi har fått anpassa oss till nya matrutiner, nya tider och nytt klimat. Maten är inte dålig men det är mycke samma mat, samma utbud och halvfabrikat till höger och vänster och för att må bra i kropp och själ har salladsbordet blivit min bästa vän vid lunch och middag. Dock har min kropp inte alltid tagit det bra och reagerar på olika sätt till denna föda. Det är dock inte bara sallad utan salladswraps, salladsmackor och salladsröror--U got the picture. Mycket hallonvatten och MASSA frukt. Har nog aldrig i mitt liv krängt ananas, äpplen, bananer och persikor som gör jag nu varje dag. Vi äter varje dag frukost klockan halv åtta och bageln håller en mätt tills man får kaffe vid tio och sen lunch vid tolv. Sen väntas middagen vid sex och sen är man konstant hungrig då maten ej håller en mätt. Vädret är också bizzart. Det pendlar mellan -30 grader till att vara nollgradigt, skor går sönder av slasket och det är bara tråkkläder som gäller. Inte för att man inte känner sig fin, Alla bär mjukiskläder eller pyjamasbyxor. Slafsiga hårknutar och ryggsäckar, dessa kanadensare hade fått svårt att aklimatisera sig i ett land som mitt. Vi svenskar står ut vart vi än går och haft diskussioner på lektionerna varför vi klär upp oss-whats the point? Frågan får stå för enskild kanadensare för givetvis finns det uppklädda och snygga kanadicker. Detta blir mitt femte land att bo i och jag brukar har lätt för att aklimatisera mig och har även denna gången gjort det men vi väljer ej mat själv, inte heller väder så därför har iaf kroppen inte viljat ställa om lika snabbt. Universitet här i Fredericton är som att gå tillbaka till High School, ungdomarna är omogna, fnittriga, små och glöttiga. Det finns mogna människor också men tar definitivt inte de kurser jag tar. Dock trivs jag mycket bra med hur dagarna ser ut. Då jag har en major crush på denna kille som jag ser minst två gånger om dagen är det roligt att hänga i skolan, vi har roligt ihop vi svenskar/tyskar/spanjorer och de kanadensare vi hänger med men det märks vissa kulturella skillnader, tänk er high school movies (first kiss,sex is a BIG thing,date-scenen och diverse andra saker) Den stora skillnaden här är "kompis till kompis". Picture this Anna, Sara och Lisa är ute tillsammans, bra kompisar är dem. De ser Anthony och Lisa bestämmer sig för att få med denna pojken hem. Det får hon pch nästa helg går de ut igen. Då är det Saras tur att ragga på Anthony och följande helg tar Anna honom. De skiter fullständigt i att deras två kompisar har varit med honom innan, vad killen tycker om att få vara med alla tre behöver vi inte ens nämna. Så är de flesta tjejer här, vilket jag tycker är lite läskigt. Håller vi inte ihop längre? Måste man ragga upp Samma Kille?? Då jag berättat för de flesta att jag diggar italienaren börjar jag nu bli tveksam till ifall mina kanadensiska tjejkompisar har rent mjöl i påsen. En har iaf uppmärksammat min italienare lite väl mycket...Nåväl, det är ganska kul att på avstånd se hur folk på denna sida jorden agerar...
Imorgon ska vi ännu längre ut på landet och kolla på ishockey på en damm, haha det låter något va? Sen ska vi shoppa i USA vilket jag ser fram emot, så jag kan klä upp mig än mer(för tom jag är redigt uppklädd här i jämförelse). Nu ska jag skriva färdigt min uppsats och göra min franska läxa.

Ciao


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej! Har försökt ringa dig massor men kommer inte fram :( Hör av dig img när kommit hem så provar jag igen! :) Hoppas du har det mkt bra! Kramar

2008-02-09 @ 20:59:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0