Ideal

Har börjat kika lite i ännu en blogg, snart för mycket bloggar som jag läser, tror jag måste börja sortera bort några....Anywhooo, www.tyras.se skriver om allt möjligt men mycket om hur vi borde få bättre självförtroende för de ideal vi försöker leva upp till finns egentligen inte. Hon lägger upp bilder som bevisar hennes teori.

Det är nog det jag borde göra, photoshoppa alla mina bilder så kanske jag skulle bli nöjd for once...eller kanske banta ner mig 30kg,extensions,tons of make up wherever I go,botox och restylane...alt 1 el. 2??
Men det är glädjande att gå in och läsa hennes inlägg och se bilderna för kanske ser man inte så hemsk ut ändå...Dock tycker jag att denna bilden representerar hur de flesta tjejer ser sig själv

och det skrämmer mig att det faktiskt är så på grund av att några få människor på denna jorden ska få bestämma hur vi ska tycka att vi ska se ut. Min mörkhyade vän från SA sa en gång att det är lätt för mig i den här världen. Jag ser ut som normen menade hon på. Normen menar hon är den vita kvinnan och i hennes hemland har det alltid sagts att den vita smala,långa och blåögda kvinnan (tänk heidi Klum) är det ultimata idealet. Det är därför svarta kvinnor bleker sig t ex. Nu är jag långt från idealet då jag inte har blåa ögon, inte har Heidis kropp på långa vägar men jag har hudtonen och det andra kan man alltid fixa menade min vän men för henne som är mörk kommer det aldrig bli så, tänk att försöka leva upp till ett ideal du inte på något sätt kan nå? Jag menade på att jag som vit alltid avundas the likes of Beyonce och Rihanna och kunde inte se varför det var sånt fuss about a white woman, men jag kan ju inte ändra de ideal som satts i då bla SA. Det är sad att höra hur vi aldrig blir fucking nöjda. Jag kämpar ju med mitt (y´all know me) men kommer säkerligen aldrig bli fucking nöjd.

Ciao

Bilder tagna från www.tyras.se

Kommentarer
Postat av: Marresmamma

Det är synd, verkligen, att man inte kan vara nöjd! Önskar att jag hade fattat innan jag fick barn hur fin min kropp var, nu ser den ju inte riktigt likadan ut... Jag tycker dock att du är fantastisk vacker! Du behöver inte ändra på en enda detalj. Så det så.

2008-09-24 @ 21:32:25
URL: http://vardagsaventyr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0